باشگاه خبری فراساحل: نسل چهارم شناورهای معلق تولید و ذخیره نفت و گاز که شناورهای سریع السیر «Fast-Forward» نام دارد، دارای ساختاری کاملا جدید و تازه نسبت به نسلهای گذشته خود است. شرکت خدمات فراساحلی SBM که طراح و توسعه دهنده نسل چهارم این شناورهاست قصد دارد تا با تولید آزمایشی یک مدل از این شناورها ثابت کند که طرح نوین خود علاوه بر داشتن استانداردهای لازم، در بازار پرنوسان نفت امروز، بسیار مقرون به صرفه است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل سال گذشته شرکت SBM از طرح و ایده خود در زمینه شناورهای معلق رونمایی کرد تا این نسل جایگزینی مناسب برای شناورهای تولید وذخیره کننده نفت و گاز در اعماق اقیانوسها باشد. این شرکت اعلام کرد که با استفاده از این مدل از شناورها، علاوه بر کاهش چندصد میلیونی هزینهها، زمان اتمام پروژههای نفتی نیز حداقل ۱۲ ماه کاهش مییابد.
ارائه این طرح با واکنشهای بسیاری از شرکتهای مهندسی فراساحلی در زمینه نفت و گاز را همراه بود. زیرا در بازار ملتهب کنونی نفت، شرکتها به دنبال راهکارهای ساده و در عین حال استاندارد و پربازده میگردند. اما نکته قابل تامل اقدام شرکت SBM در آغاز به ساخت یک نمونه از این طرح قبل از پیدا شدن مشتری جدی برای محصول خود است؛ در تابستان این شرکت برای ساخت نسل چهارم شناورها با شرکت چینی ساخت شناور به نام «CSTC» به توافق رسیده و ۷۵ میلیون دلار برای ساخت آن هزینه خواهد کرد. مدیرعامل SBM در این رابطه میگوید: « نسل جدید شناورها صرفا یک تغییر جزئی در چارچوب و بدنه نسل قبل نیست بلکه ایجاد و توسعه یک سیستم یک پارچه است. با وجود نبودن مشتری جدی برای خرید طرح ما مصمم هستیم تا این مدل را تولید کنیم و اطمینان داریم که مردم بعد از لمس قابلیتها و ظرفیتهای این سیستم یکپارچه، بسیار از آن استقبال خواهند کرد.»
نسل جدید شناورهای معلق قادر است وزنی بیش از ۳۵۰۰۰ تن را تحمل کند. ظرفیت تولید و پردازش آن ۱۰۰۰۰، ۱۵۰۰۰۰ و ۲۰۰۰۰بشکه در روز تخمین زده میشود و بیش از ۲ میلیون بشکه را میتواند در خود ذخیره کند. در کاتالوگ طراحی شده شرکت SBM برای تولید ساختار «Fast-Forward»، بیش از ۸۰ ماژول مختلف و مجزا ارائه شده که قابلیت تطبیق با ساختار بدنه نسل قدیم و نسل جدید را دارد. به گفته SBM، این ماژولها تا به امروز وجود نداشته اند و در گذشته تصور بر این بوده است که تولید این نوع ماژولها بسیار پیچیده و چالش برانگیز است. نکته جذاب ایجاد و ارائه این کاتالوگ در این است که مشتری میتواند قسمتها و بخشهای مورد نیاز خود را از این کاتالوگ تهیه کند. این قابلیت به مشتری کمک میکند که نه تنها شناوری با توجه به کارکرد و نیاز خود داشته باشد، بلکه از هزینههای اضافی وی نیز کاسته میشود.
شناورهای جدید قابلیت پشتیبانی از سیستمهای اتصال به کف دریا مختلف شامل اتصال پراکنده (Spread Mooring)؛ اتصال داخلی( Internal Mooring) و اتصال خارجی( External Mooring) را دارد. همچنین SBM برای نسل جدید شناورهای خود ویژگیهای اختیاری دیگری نیز قرار داده است تا در مواقع نیاز در آبهای سخت و تغییرات آب و هوایی نیز عملکرد خود را حفظ کند. مدیرعامل شرکت SBM در ادامه میافزاید:« طراحی نسل جدید تنها محدود به بدنه که مهم ترین قسمت یک شناور است نیم شود؛ شناورهای نسل جدید یک مفهموم یکپارچه شامل بدنه، سیستم اتصال به کف دریا و دیگر ویژگیهای مرتبط به بدنه است.» سیستم لولههای تولیدی متصل به این شناور در این نسل در نقاط مختلف شناور به طور بهینه توزیع شده است. بهینه سازی این توزیع پس از مطالعات زیاد روی تجربیات گذشته و نظرات متخصصان انجام گرفته است. همچنین سیستم مکانیکی شناور و کنترل آن بسیار راحت تر شده است. SBM اعلام کرده است که زمان ساخت شناور سریع السیر (Fast-Forward) برخلاف شناورهای سنتی، از ۳۶ ماه به ۱۲ ماه کاهش مییابد زیرا همانطور که بیان شده این طرح از ماژولهای مجزا تشکیل شده که بسیاری از آنها در جایی دیگر آماده و ساخته شده است.
کد خبر : 4785
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir